Wpływ warunków gospodarczych i komunikacyjnych na rozwój miasta

Albo mamy do czynienia z miastem powstałym w epokach dawniejszych, gdzie położenie geograficzne skrystalizowało się pod wpływem dawniej działających czynników urbanistycznych; albo też widzimy przed sobą miasto powstałe w omawianej epoce pod wpływem czynników działających współcześnie. W przypadku drugim zwykle wystepują trzy czynniki: warunki gospodarcze, warunki komunikacyjne i… przypadek. Przypadek nieraz zdziałał, że z niewielkiej wioski lub małego miasteczka wyrastał względnie szybko znaczny twór urbanistyczny, a różne późniejsze wpływy i czynniki dodawały mu sił żywotnych, których może brakło w chwili pierwotnego krystalizowania się położenia geograficznego. Jako przykład takich tworów może służyć Lódź — potężny organizm urbanistyczny, o wielkim znaczeniu gospodarczym nie tylko w Polsce, ale nawet na rynku międzynarodowym. Na ogół możemy dziś spostrzec, że sytuacja geograficzna miast formalnie oczywiście nie ulegająca zmianom, zaczyna nabierać coraz to innego znaczenia z chwilą rozwinięcia się pewnych środków komunikacyjnych, charakterystycznych dla wieku XIX. Regulacja rzek i kanałów, rozwój żeglugi śródlądowej, wielki rozwój morskiej i oceanicznej żeglugi parowej oraz rozwój sieci kolejowych wywołują radykalne zmiany roli, jaką odgrywało położenie geograficzne dla miasta w czasach dawnych. Miasta zbliżają się niepomiernie do siebie, zbliżają się cale wielkie obszary, kraje i państwa, wreszcie zbliżają się wszelkie części Świata, Pokonywanie przestrzeni, dzielącej poszczególne punkty na kontynentach świata odbywa się w początku wieku XX z szybkością dziesięciokrotnie większą, niż się to działo na przełomie wieku XVIII i XIX. Wzrasta dziesięciokrotnie nie tylko szybkość komunikacji osobowej i towarowej, ale w równym stopniu jej taniość i bezpieczeństwo. Wzrasta tysiąckrotnie szybkość porozumiewania sie za pomocą środków nieznanych dawniej, a więc telegrafu, telefonu i radia. [więcej w: remonty, projekty wnętrz, tworzywa sztuczne ]

Tags: , ,